У зв’язку з повномасштабним вторгненням рф та відповідно активізацією кримінальних проваджень щодо резидентів держави-агресора, посиленням санкційної політики роль АРМА суттєво зросла.

Так, починаючи з 24 лютого 2022 року АРМА одержало в управління російські активи на рекордну суму – більше 70 млрд грн.

Це активи, арештовані в рамках сотень кримінальних проваджень: корпоративні права, грошові кошти, цінні папери, нерухоме майно, морські судна, залізничні вагони, транспортні засоби, культурні цінності тощо.

Станом на травень цього року АРМА оголосило 324 конкурси для пошуку управителів такими активами.

Крім того, за офіційними даними, станом на 11 травня 2023 року АРМА розшукало активи вартістю понад 80 млрд грн: грошові кошти на суму майже 4,4 млрд грн; корпоративні права та частки у статутних капіталах загальною вартістю 41 млрд грн тощо.

При цьому, географія активів, виявлених АРМА, не обмежується територією України. Минулого року закордоном виявлено 59 об’єктів нерухомості, 251 земельну ділянку, 2 морських судна, частки у статутних капіталах іноземних товариств на загальну суму 215 млн грн та інше.

Здавалось би такі вражаючі цифри свідчать про посилену роботу органу. Однак, у суспільства загалом та професійної спільноти виникають питання щодо ефективності та прозорості діяльності АРМА.

Тривалий час в Україні був відсутній дієвий механізм розшуку та управління арештованим майном, а про збереження його економічної вартості взагалі не йшлося.

Негативним прикладом відсутності такого механізму є справа «East/West Alliance Limited проти України», яку розглядав Європейський суд з прав людини.

Відсутність єдиного органу, уповноваженого на збереження арештованого майно, призвело до його понівечення, а в деяких випадках і знищення. Такий підхід до менеджменту активів був серед причин створення у 2016 році АРМА.

Крім того, АРМА було створено у зв’язку з необхідністю виконання другої фази Плану дій щодо лібералізації ЄС візового режиму для України.

Орган створювався за аналогом установ з повернення та управління активами, які успішно функціонують у державах-членах ЄС відповідно до рішення Ради ЄС № 2007/845/JHA від 06.12.2007 року та інших актів права ЄС.

Відповідно до пояснювальної записки до профільного закону, АРМА створювався як компактний, висококваліфікований орган із широкими повноваженнями, високими гарантіями незалежності та, водночас, із достатньою кількістю контрольних механізмів з боку фахівців та громадськості, спеціально уповноважений на виявлення, розшук та управління кримінальними активами.

Незважаючи на запозичення найкращих світових практик, АРМА не продемонструвало належного рівня діяльності.

Так, за останній рік АРМА уклало лише 15 договорів управління арештованими активами (нагадаю, що було оголошено 324 конкурси).

В Державний бюджет надійшло лише 34,8 млн грн від управління такими активами.

Фактично, АРМА є лише частиною (інструментом) налагодженого механізму для експропріації активів, який полягає в наступному: прокурор звертається з клопотанням про арешт активів та передачу їх в управління АРМА – суд задовольняє таке клопотання – АРМА приймає активи в управління – Кабінет Міністрів України передає арештовані активи в управління державного підприємства, керуючись «винятковістю випадку».

При цьому, вказаний механізм працює без участі представника власника активів, за відсутності належного контролю та реальної можливості оскарження таких дій.

Жодної іншої функції АРМА реально не виконує.

Вважаю, що причини неефективної діяльності АРМА полягають в наступному.

  1. Відсутність інформації про активи, які АРМА планує передати в управління.

На офіційному веб-сайті АРМА наявний розділ «Конкурси для управителів та реалізаторів», який містить перелік активів, щодо яких оголошено конкурси для вибору управителів.

При цьому, інформація про такі активи (площа, точне місце розташування, інші характеристики) відсутня. В деяких випадках відсутні навіть фотознімки нерухомого майна, що передається в управління.

Представник АРМА на засіданні ТСК з економічної безпеки, проведеного 23.05.23, повідомив, що потенційний учасник конкурсу може ознайомитись з детальною інформацією про актив лише особисто прибувши в приміщенні АРМА.

Очевидно, що запровадження такої практики не робить участь у конкурсі привабливою для представників бізнесу.

Крім того, штучне створення умов для обов’язкового особистого контакту фізичних або юридичних осіб з представниками державних органів створює корупційні ризики.

  1. Відсутність чіткої регламентації процедури проведення конкурсу для вибору управителя.

Так, профільним законом не встановлено: (а) строки оголошення та проведення конкурсу для вибору управителя; (b) критерії та методологія оцінювання пропозицій учасників конкурсу.

Вказане призводить до абсолютної дискреції АРМА при виборі управителя активами, яка базується на загальних вимогах закону про ефективність управління та необхідність збереження економічної вартості активів.

  1. Небездоганна репутація АРМА як органу.

Останні 2 роки у ЗМІ з’являється інформація про кримінальне переслідування топ-посадовців АРМА. Так, НАБУ та САП стверджують про махінації з арештованим майном на майже півмільярда гривень. СБУ розслідує незаконне заволодіння керівництвом АРМА майном, яке знаходилось під контролем органу.

Очевидно, що така репутація не сприятиме участі бізнесу, інвесторів у конкурсах на управління арештованими активами. Як наслідок, держава не отримає кошти від ефективного використання арештованих активів.

Питання про ліквідацію АРМА постає вже не перший рік. Очевидно, що існування органу в поточному стані є неефективним.

Ситуацію може виправити лише ліквідація поточного органу та створення на його основі нового, повноваження якого будуть детально регламентовані.

Законодавство, на підставі якого діятиме новий орган має  (1) містити чітку регламентацію порядку відбору управителів арештованими активами та забезпечувати прозорість конкурсних процедур, (2) забезпечувати відкритість діяльності АРМА (доступ до інформації про арештовані активи, вже укладені договори) тощо.

Автор: ДЕНИС ШКАРОВСЬКИЙ, адвокат, партнер VB PARTNERS

Логотип - VB Partners