Які ризики виникають у провайдерів і споживачів послуг аутстаффінгу.

Звичайна бізнес-практика – аутстаффінг (оренда персоналу), протягом останнього року стала об’єктом пильної уваги правоохоронних органів.

У зв’язку з цим, у провайдерів і споживачів таких послуг (клієнтів) виникають потенційні кримінальні ризики.

Звідки інтерес?

З 2017 р. податкова міліція ініціювала кілька кримінальних проваджень, пов’язаних з ухиленням від сплати податків через механізм аутстаффінгу.

Суть: аутстаффінгові співробітники в дійсності працевлаштовані в компанії-клієнта, а послуги використовуються для ухилення від сплати податків (податок на доходи фізичних осіб, ЄСВ; формування фіктивного податкового кредиту та витрат).

Що зараз відбувається?

Протягом 2018 р. слідчі отримали доступ до документів щодо відносин ряда провайдерів послуг аутстаффінгу з клієнтами. На підставі отриманих доказів, вони можуть ініціювати слідчі дії вже відносно компаній-споживачів і їх посадових осіб (допити, доступи до документів, можливо, обшуки).

Крім того, слідчі проводять допити співробітників, які залучені до роботи по системі аутстаффінгу, що створює істотний ризик для бізнесу. В силу своєї спеціалізації (як правило, не пов’язаної з адміністративними завданнями), співробітники не можуть чітко пояснити підстави для роботи в компанії-клієнта. Більш того, часто вони асоціюють себе із «співробітником компанії-клієнта», а не тимчасово залученими для виконання роботи за механізмом аутстаффінгу. І такими показаннями підтверджують версію слідчого про фактичне працевлаштування.

Які ризики виникають у провайдерів і клієнтів.

  1. Участь у кримінальному провадженні.

Відносно всіх учасників «схеми», тобто провайдерів, їх клієнтів та співробітників, можуть проводитися слідчі дії.

Незважаючи на законність надання послуг, під час слідчих дій буде необхідно пояснити слідчому суть операцій, надати значні обсяги документів. І ключове: доводити, що співробітники, які надані провайдером за договором, не є співробітниками компанії.

  1. Відповідальність за порушення трудового законодавства.

При проведенні планової/позапланової перевірки Державною інспекцією України з питань праці до компанії може бути застосований штраф в розмірі 125 190 грн. за кожного неоформленого співробітника.

При цьому, частою практикою є прихований або прямий тиск на інспекторів під час перевірки з боку прокуратури і слідчих (в тому числі, виклики на допити по суті даної перевірки та роз’яснення «існуючих порушень» для відображення в акті).

Додатково, до керівника компанії може бути застосований адміністративний штраф в розмірі 17 000 грн. за допуск працівника до роботи без укладення трудового договору.

  1. Донарахування податкових зобов’язань та фінансових санкцій.

У зв’язку з визнанням усіх операцій між провайдером і клієнтом фіктивними, а відносин з «аутстаффінгового» співробітником – трудовими, клієнтові можуть бути донараховані податкові зобов’язання і штрафи по:

(1) податку на прибуток, виходячи з розміру витрат на придбання послуг;

(2) ПДВ, в розмірі сформованого за результатом таких операцій податкового кредиту;

(3) податку на доходи фізичних осіб, військовому збору та ЄСВ, виходячи з мінімальної заробітної плати.

Що робити?

Звичайно, відмовлятися від послуг аутстаффінгу не потрібно. Це – законний і ефективний інструмент для роботи з персоналом. Однак, необхідно дотримуватися кількох рекомендацій для мінімізації ризиків:

  1. Уважно підходити до укладення договору і його умов. Зокрема, за договором аутстаффінгу необхідно отримувати не конкретних співробітників (ПІБ), а фахівців, які відповідають певним вимогам.
  2. Розмежовувати найманих працівників і наданих за договором аутстаффінгу як в адміністративній документації компанії, так і фактично. Надані співробітники не повинні ідентифікувати себе як «співробітники компанії».
  3. Забезпечити розуміння особами, залученими за договором аутстаффінгу, підстав для виконання робіт. Вони повинні знати свого роботодавця (провайдера), чому вони направлені до клієнта і, у кого вони знаходяться в підпорядкуванні.
  4. Отримувати від провайдера звіти про нарахування заробітної плати та сплачені податки. Це допоможе довести реальність працевлаштування таких працівників не в компанії-клієнта.

За більш детальною інформацією, будь ласка, звертайтеся до Дениса Шкаровського, радника VB PARTNERS по телефону +38 (044) 581-16-33.