Особливу активність та зухвалість проявляє економічний підрозділ  Служби безпеки України. Про його ліквідацію заявляють всі бізнес асоціації. Рудимент старої системи – податкова міліція, яка немає правових підстав функціонування, проте залишається гравцем системи, постійно намагається проводити обшуки та втручається в діяльність бізнесу.

Щодо ключових трендів, відмічаємо наступні:

По-перше, Кабінет міністрів ініціював та забезпечив прийняття закону «Макси шоу стоп». З метою зниження тиску на бізнес було прийнято другу частину цього пакету – «Маски шоу стоп 2». Загалом, імплементація цих змін, позитивно відобразилася на бізнес кліматі. Адвокати, отримали доступ до приміщень, де проходять обшуки. Дисциплінує слідчих впровадження відео запису обшуку.

Разом з тим, не дивлячись на пряму заборону правоохоронцям вилучати ІТ системи, сервери та техніку, такі вилучення трапляються. Хоча їх кількість значно скоротилася.

Крім цього, не працює превентивний запобіжник на етапі  розгляду судами клопотань слідчих про доступ до документів та обшуку бізнес-структур. Судді не завжди забезпечують належний судовий контроль щодо розгляду таких клопотань. Слідчі винайшли, як обійти обов’язкову відео/аудіо фіксацію клопотань і відповідно необхідність ґрунтовного доказування потреби слідчих дій проти бізнесу. Вони не з’являються на засідання, а суд задовольняє клопотання у їх відсутність. Фактично суди «підіграють» слідчим у їх бажання отримати доступ до документів чи приміщення бізнесу.

По-друге, правоохоронці почали цікавитися та розслідувати класичні бізнес операції, які раніше були поза їх увагою. Всесвітньо визнана бізнес практика – оренда персоналу (аутстафінг) стала предметом кримінальних розслідувань. На думку податкової міліції –орендований персонал  в дійсності працевлаштований до компанії-клієнта, а  сама послуга – схема для ухилення від сплати податків (податок на доходів фізичних осіб, ЄСВ, формування фіктивного податкового кредиту та витрат).

Протягом останнього року слідчі отримали доступ до документів ряду провайдерів такої послуги, що дало можливість ініціювати слідчі дії щодо компаній споживачів аутстафінгу (доступи до банківської таємниці та документів, обшуки, тощо). Ризики такої активності  – допити, донарахування податків, притягнення до відповідальності щодо порушення трудового законодавства.

Наступна зона уваги – приватні підприємниці-платники єдиного податку. Ряд компаній (особливо зі сфери IT) змінили свої бізнес моделі та надали своїм співробітникам можливість бути підприємцями. Податкова міліція  розпочала сотні розслідувань з цього питання. Зазначаємо, що модель-законна, але ключова умова – підприємець немає виконувати трудову функцію та підпорядковуватися правилам внутрішнього розпорядку. Бажано, щоб такий ФОП мав не лише одного (попереднього роботодавця), а декілька клієнтів.

Антикорупційна боротьба. Активність НАБУ та очікування від Вищого Антикорупційного суду.  

Скасування відповідальності за незаконне збагачення.

Нагадаю, ця стаття кримінального кодексу передбачала відповідальність для суб’єктів декларування (чиновники всіх рівні, судді і правоохоронці, т.д.), у випадку якщо вони не можуть підтвердити свої статки офіційними джерелами доходів. Рішенням Конституційного суду вона була визнана неконституційною. Таке рішення викликало шквал критики від громадянського суспільства та міжнародних партнерів України.

Загалом, Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) розслідувало 104 провадження за зазначеною статтею. 4 було передано до суду.

З моменту прийняття рішення Конституційним судом, НАБУ автоматично втратило право розслідування за цією статтею, а провадження підлягають закриттю.

Разом з тим, розслідування незаконного збагачення завжди йшло у парі зі іншою статтею Кримінального кодексу – декларування недостовірної інформації (внесення в електронну декларацію недостовірних даних). Таким чином, у НАБУ та САП залишилась можливість продовжувати розслідування та пред’являти підозри за цією статтею, чим вони активно і користуються. По-друге, докази зібрані під час розслідування незаконного збагачення, можуть бути використані для доказування недекларування недостовірної інформації.

05 вересня розпочне свою роботи Антикорупційний суд.

Цей суд розглядатиме справи щодо корупційних та пов’язаних із ними злочинів, які відносяться до компетенції НАБУ. Тобто, справи, щодо корупції та розкрадання ТОП чиновників – Президента, депутатів, міністрів, керівників органів влади, губернаторів, прокурорів, суддів, керівників державних підприємств.

З 5 вересня, всі справи, підслідні НАБУ, незалежно від стадії та місця розгляду, автоматично передаються до Антикорупційного суду. Загалом, на сьогодні у судах по всій країні перебуває 140  таких справ. Прогноз на вересень – приблизно 200 справ.

Суд складається з  38 суддів: 11 з них –  Апеляційна палата, 21 суддя – перша інстанція, 6 – слідчі судді. Останні – це судді, які розглядатимуть клопотання детективів під час проведення слідства (дозволи на обшук, доступ до предметів та документів, запобіжні заходи, арешти майна та коштів). Саме від них залежить, де будуть утримуватися підозріванні – у СІЗО чи під домашнім арештом. Вони також будуть визначати розміри застав.

Усі кандидати пройшли безпрецедентні конкурсні випробування у публічному режимі, які тривали півроку.  Документи подали 343 кандидати. Допущено до участі 270 (їх документи відповідали формальним вимогам), з них – 156 осіб успішно склали тестування, а практичне завдання – 113.

До 49 кандидатів з цих 113 виникли питання щодо їх доброчесності та репутації. За результатами аналізу та співбесід: 39 припинили участь у конкурсі, 3 звернулися з заявою про припинення участі з власної ініціативи, 7 довели свою доброчесність.

Таким чином, у фінал вийшов 71 кандидат. Вони були ранжовані у загальний рейтинг відповідно до набраних балів протягом всіх етапів конкурсу. Перші 38 зі списку  і стали суддями (з них 22 раніше працювали суддями, 13 – адвокатами, ще троє – науковці).

Нові правоохоронні інституції, АРМА та ДБР.

АРМА –  Агентство  з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними злочинним шляхом розпочало функціонування у жовтні 2017. Агентство виконує дві функції: (1) допомога правоохоронцям у розшуку/виявленні та управлінні активами, (2) управлінням таким майном під час проведення слідства.

На сьогодні АРМА демонструє достатньо високий темп роботи та відкритості.

Для розшуку активів за кордоном, АРМА використовує міжнародні мережі: СARIN, StAR, Інтерпол, Європол, а також регіональні, наприклад, мережа країн Карибському регіону.

За 2018 р., АРМА опрацювала більш 1000 запитів щодо виявленню та розшуку майна. Направила 81 запит в інші країни та надала відповідь на 15 запитів із-за кордону. Поки що, це лише цифри. На даний момент не відомо про значні успіхи щодо виявлення достатньо цінних активів підозрюваних осіб.

Щодо управління майном, тут активність більш висока. Станом на  01.01.2019 р. в АРМА надійшло – 646  об’єктів (гроші, нерухомість, транспорт, корпоративні права тощо). Рішення про передачу активів в управлянні приймає суд за клопотанням слідчого.

Слід роз’яснити, що вилучення майна та передача в управління створили можливість зловживання. Слідчі визнають майно речовим доказом та звертаються до суду з проханням вилучити майно у власника та передати в управління АРМА. Іноді слідчі використовують цей інструмент щодо майна, яка ніяким чином не пов’язано зі злочином, мета – шантаж, та вимагання.

Держане бюро розслідувань, на сьогодні немає нічого спільного  крім співзвучності назви зі своїм аналогом у США – ФБР. За словами Директора ДБР, станом на кінець березня в суд направлено 624 обвинувальних актів. Сама по собі цифра не маленька, но ми не чуємо про якісь значимі розслідування. Можливо це пов’язано з тим, що інституція лише розпочинає роботу. На наш погляд, причина невтішної статистики – відсутність політичної волі щодо масштабних розслідувань та недостатність кваліфікації співробітників.

Кримінальні проступки – не злочин, але більше ніж адміністративне правопорушення.  

У листопаді минулого року, було прийнято Закон про кримінальні проступки. Слід роз’яснити, що злочини легкої тяжкості з січня 2020 року трансформуються у нову категорію – кримінальний проступок. Закон передбачає спрощену процедуру розслідування таких правопорушень.

Впровадження такого підходу відповідає світовій практиці. Інновація має значно розвантажити роботу слідчих підрозділів поліції, та прибрати криміналізацію діянь, які фактично не є злочинами.

З 2020 року, ухилення від сплати податків в незначних розмірах, фіктивне підприємництво, дрібне шахрайство, самовільне захоплення земельної ділянки, халатність зі злочинів переходять до категорії проступок.

Позитивно оцінюємо потенційний вплив цього закону на бізнес клімат. Закон зменшує корупційний важіль – можливість тиску на бізнес зі сторони правоохоронних органів. Також закон дозволяє закрити фактові кримінальні провадження, що роками розслідуються, але не мають перспектив. Такі справи використовувалися, як дрібний шантаж зі сторони поліції щодо малого та середнього бізнесу.

 

Автор: Денис Бугай, адвокат, партнер VB PARTNERS