Якщо бути відвертим, Адвокатура України у системній та глибокій кризі. Суспільство не розуміє нашої ролі, постійно допускає ототожнення адвоката та клієнта. Держава та правоохоронні органи не мають поваги до наших професійних прав та конституційної функції. Ми не маємо впливу на ситуацію у правовiй сфері та на законодавство у сфері кримінальної юстиції. Адвокати відстороненні від питань самоврядування, не вірять у зміни, та знаходяться під тиском страху використання проти них дисциплінарної відповідальності за висловлення своєї позиції.

Чи можна це змінити? Відповідь – так. Яким чином? Нам треба сконцентруватися на трьох задачах.

По-перше, сформувати стратегію розвитку адвокатури України. Це відповідальність лідерів самоврядування.  Але це мають бути лідери нової формації. Лідери, які ставлять цілі спільноти вище за свої власні інтереси та амбіції. Лідери, які не будуть використовувати інструмент дисциплінарної відповідальності проти тих, хто готовий висловлювати свою позицію.

По-друге, нормативно підсилити наші професійні права та гарантії. Залучити до їх захисту широкі адвокатські маси, правозахисні центри та міжнародні інституції, ЗМІ та політиків, які розуміють, що таке право на захист.

По-третє, і це мабуть головне, зробити доступною участь всіх адвокатів у самоврядуванні. Прибрати будь-які штучні бар’єри, щодо можливості, як обирати, так і обиратися до органів управління. Впровадити ротацію в керівництві самоврядування. Самоврядування це почесна відповідальність, а не привілей. Зробити функціонування органів самоуправління та використання ресурсів ефективним та транспортними.

Як знайти нове лідерство, лідерство у новому форматі? Як залучити широкі адвокатські маси до активної діяльності у самоврядуванні? Законопроект №9055 пропонує прості та дієві рішення.

  1. Впроваджується обов’язкова ротація керівництва органів самоврядування. Термін перебування на посаді скорочується до трьох років (сьогодні 5), та не більше двох каденцій підряд.

Сьогодні немає жодних обмежень, окремі колеги очолюють органи десятиліттями. Повторюся, самоврядування це відповідальність та почесний обов’язок перед адвокатською спільнотою, а не професія. Колеги перестають практикувати, самоврядування стає єдиним джерелом їх існування. Ми маємо позбутися інституту адвокатської бюрократії та номенклатури. Функції інституційної стабільності мають виконувати виконавчі органи/професійні менеджери, для яких це буде їх щоденна робота.

 

  1. Децентралізація. Законопроект якісно змінює баланс повноважень між центром та регіональними адвокатурами, денонсуючи жорстку вертикаль «міністерства адвокатури». Саме рада регіону має стати центром вирішення питань та проблем адвоката. Прибирається дискримінаційна норма, що фактично потребувала дозволу від Ради адвокатів України на проведення зборів адвокатів регіону.
  1. Передбачено право З’їзду скасовувати рішення Ради адвокатів України. Це наповнює змістом функцію З’їзду, як вищого органу самоврядування. Зазначене дає адвокатам важіль впливу на Раду адвокатів України.
  1. Встановлюється періодичність проведення з’їзду та регіональних зборів – щорічно. Щорічні адвокатські зібрання не дадуть спільноті «консервуватися», а очільники будуть змушені систематично звітувати перед адвокатами. Це також покращить комунікацію у адвокатському середовищі та дозволить адвокатурі бути більш мобільною у впливі на ключові події, як в середині нашої спільноти, так і у реакції на події в правовій системі країни. Складність скликання та витрати на проведення не можуть бути аргументами на фоні глобальних цілей розвитку адвокатури.
  1. Прибираються штучні перепони щодо участі адвокатів у самоврядуванні.

По-перше, скасовуються збори адвокатів районів великих міст щодо висування делегатів на обласну конференцію. Це завжди було полем для маніпуляцій. Незручність місця та часу проведення, маніпулювання зі списками дозволяє сформувати лояльний та прогнозований список учасників обласної конференції адвокатів. Після прийняття закону, кожен адвокат Києва, Дніпра Харкова зможе потрапити на збори адвокатів області та не лише висловити свою думку, а також обирати чи бути обраним до органів самоврядування.

По-друге, вдосконалюється сам порядок проведення зборів. З’являється вимога щодо завчасного публікування на сайтах органів самоврядування порядку денного, а також обов’язок оприлюднення матеріалів необхідних для прийняття рішення.  Прийняття рішень, які не внесені до прядку денного, заборонено. Це виключить можливість повторення ситуації, коли на одному з з’їздів адвокатів було проголосовано 12 ключових  рішень, які не були в порядку денному і відповідно щодо яких не було жодних попередніх дискусій та обговорень.

  1. Приділяється увага і транспарентності використання ресурсів адвокатури.

Всі органи адвокатури будуть діяти лише на підставі та в межах завчасно затверджених бюджетів. Саме адвокати через з’їзд (центральний рівень) та збори регіону (регіональний рівень), обиратимуть напрями  та обсяги витрат адвокатських внесків. Детальні звіти про виконання бюджетів мають оприлюднюватися на сайтах органів самоврядування. А звітність центральних органів підлягає перевірці незалежним аудитом. Ці інструменти мають покласти край спекуляціям щодо нецільового використання ресурсів адвокатури.

Про необхідність реформи самоврядування зазначають і європейській експерти. Спираючись на всесвітні стандарти на досвід європейських адвокатур, експерти Ради Європи у своєму «Звіті про результати оцінки потреб адвокатського самоврядування в Україні» (листопад 2017 року) дають ряд рекомендацій щодо вдосконалення самоврядування Адвокатури України. Зокрема  експерти рекомендують:

  • Оптимізувати структуру самоврядування.
  • Впровадити європейські стандарти та підходи в дисциплінарній практиці.
  • Забезпечити прозорість бюджетного планування та звітності.
  • Здійснити аудит та реорганізацію управлінської структури.
  • Провести аналіз навчальних потреб та модернізувати навчальні програми.
  • Переглянути концепцію стажування.
  • Забезпечити гарантії неможливості дисфункції Реєстру адвокатів. Інтегрувати Реєстр до інших баз, зокрема судових.

Адвокатське самоврядування України потребує модернізації, нової крові, нового формату лідерства. Законопроект #9055, розроблений у Раді з судової реформи та поданий до парламенту повністю відповідає цим цілям. Сподіваємося на його прийняття.