З початку війни законодавець прийняв ряд змін до Кримінального процесуального кодексу України, які направлені на «спрощення» прийняття процесуальних рішень під час досудового розслідування.

Зокрема, істотно розширені повноваження прокурора у кримінальному процесі, які до цього виконував виключно слідчий суддя. З одного боку, це є логічним, оскільки слідство має оперативно виявляти та фіксувати злочини. З іншого боку, розширення повноважень правоохоронців може бути використане останніми для впливу, простого «зведення рахунків» або захоплення активів того чи іншого бізнесу.

Які повноваження отримали правоохоронці під час війни.

У звичайних умовах для арешту майна, обшуку, прослуховування, тимчасового доступу до речей та документів необхідне було судове рішення. Суддя перевіряв обґрунтованість та законність втручання правоохоронців у приватну власність.

Під час війни ж законодавець надав можливість прокурору самостійно:

  • Санкціонувати обшук.
  • Санкціонувати прослуховування та інші негласні заходи.
  • Арештовувати майно.
  • Давати дозвіл на тимчасовий доступ до речей та документів, які зокрема містять банківську таємницю.

Варто знати, що такі повноваження прокурора мають тимчасовий характер та діють виключно у воєнний час.

Зловживання прокурорів «воєнними» повноваженнями.

Обшук – одна із «найулюбленіших» слідчих дій. Для правоохоронців – це ефективний інструмент для збору доказів. Однак, нажаль, на практиці правоохоронці часто використовують обшук для тиску на бізнес. З його допомогою можна паралізувати підприємство на тривалий час, шляхом вилучення комп’ютерної техніки, готівки тощо.

Як вже було зазначено, під час війни прокурор може самостійно санкціонувати обшуки. Проте, це можливо зробити виключно у випадку, коли слідчий суддя не може виконати свої повноваження у визначений законом строк. Зрозуміло, що мова йде про регіони, де через воєнні дії суди не функціонують, або функціонують із суттєвими труднощами (території, прилеглі до лінії фронту).

Тож, прокурори грубо зловживають «воєнними» повноваженнями, засовуючи їх без належних підстав в регіонах, де суди працюють у звичайному режимі.

Так, керівник однієї з окружних прокуратур столиці підмінив суд та надав дозвіл на проведення великої кількості обшуків у різних компаніях у Києві, Львові, Тернополі. При цьому, підстав для застосування «воєнних» повноважень у прокурора не було. Районні суди м. Києва функціонували у звичному режимі.

В ході цих обшуків було вилучено близько 100 тис. доларів США, більше 400 комп’ютерів та 200 системних блоків, біля 60 мобільних телефонів. Наслідки таких дій для бізнесу уявити не важко.

Поради щодо захисту бізнесу від «розширених» повноважень правоохоронців.

Як діяти якщо правоохоронці арештовують майно, проводять обшук чи реалізують тимчасовий доступ на підставі постанови прокурора (без ухвали суду):

  1. Перевірте постанови прокурора. У ній має бути обґрунтована неможливість слідчого судді того чи іншого регіону виконувати свої повноваження. У іншому випадку – це є підставою для скасування постанови прокурора. А як наслідок – зняття арешту, повернення вилученого під час обшуку тощо.
  2. Оскаржіть постанови вищестоящому прокурору. Підстава – необґрунтоване використання «воєнних» повноважень.
  3. Ініціюйте притягнення прокурора до дисциплінарної відповідальності.
  4. Оскаржіть дій прокурора слідчому судді. Таке оскарження можливе при поверненні незаконного вилученого майна під час обшуку або під час вирішення питання про арешт такого майна.

Висновки.

Зміни до КПК України в розрізі розширення повноважень прокурорів загалом негативно впливають на відновлення бізнесу.

По-перше, підприємцям треба боротись із складнощами, що виникли через війну: відшкодування збитків, завданих агресією рф, проблеми логістики, зменшення попиту та платоспроможності, відтік кадрів тощо.

По-друге, бізнес вимушений боротись з правоохоронцями, які часто керуються інтересами власної наживи. Саме відсутність суддівського контролю дає передумови для таких зловживань. Бо надання правоохоронним органам непропорційних повноважень під час війни не тільки не сприяє боротьбі із нечистими на руки чиновниками, а й істотно підвищує корупційні ризики.

Разом із тим, наведені вище інструменти дають можливість максимально мінімізувати ризики тиску правоохоронних органів на бізнес.

Автор: СЕРГІЙ БОЙКО, адвокат VB PARTNERS